ال ای دی
0

نورپردازی مدارس و دانشگاه ها

مزایای نورپردازی در مدارس و دانشگاه ها

خوب است در ابتدای مطلب و پیش از پرداختن به تجهیزات نورپردازی در مدارس، کمی درباره‌ی مزیت‌های روشنایی مناسب در فضاهای آموزشی صحبت کنیم:

1. فراهم کردن دید بهتر

بسیاری از دانش‌آموزان دارای مشکلات بینایی مثل عدم تمرکز، ردیابی نور، قدرت تشخیص و درک اشیا و … هستند. روشنایی خوب در مدارس به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به درستی تمام مناطق کلاس و بقیه مدرسه را ببینند.

2. تنظیم ریتم شبانه‌روزی

ریتم شبانه‌روزی ما ساعت بیولوژیکی درونی است که به بدن ما کمک می‌کند تا زمان بیدار شدن، خوابیدن و حتی زمان تمرکز و استراحت را تعیین کند. اگر مدرسه شما از سیستم روشنایی‌ای استفاده می‌کند که با ریتم شبانه‌روزی طبیعی بدن مطابقت ندارد، چرخه خواب و بیداری دانش آموزان و اساتید مختل می‌شود. این می‌تواند بر توانایی تمرکز تاثیر منفی بگذارد و منجر به تاخیر و غیبت شود. دانش آموزانی که خواب کافی ندارند، قادر نیستند که در کلاس از تمام پتانسیل خود استفاده کنند.

3. بهبود در خلق و خو و رفتار

استفاده صحیح از سیستم روشنایی می‌تواند باعث افزایش تمرکز، آرامش و بهبود کلی روحیه و رفتار در دانش‌آموزان شود. به عنوان مثال دمای رنگ می‌تواند نقش به‌سزایی در سلامت دانش آموزان داشته باشد. دمای رنگی سردتر (یا آبی‌تر) (4100K-5000K) در صبح می‌تواند به دانش آموزان کمک کند از خواب بیدار شوند و هوشیارتر باشند، به شناخت ذهنی و توانایی یادگیری و درک مطلب نیز کمک می‌کند. همچنین درجه حرارت سرد می‌تواند رفتار دانشجویانی که بیش فعال هستند را بهبود بخشد.

4. کسب نمرات بهتر در آزمون

طبق شواهد، نور LED می‌تواند عملکرد علمی را بهبود بخشد. این لامپ‌ها نور روز مصنوعی دارند و باعث می‌شوند تا دانش آموزان هوشیارتر شوند و نمرات بهتری را کسب کنند. نور مناسب باعث بهبود تمرکز، سرعت خواندن و درک مطلب، کاهش میزان خطاها و افزایش بهره‌وری می‌شود. درواقع نور نیز مانند موسیقی است، شاید به نظر نرسد، ولی این دو به طور بسیار زیادی بر روحیه افراد موثرند. بنابراین با نصب سیستم صوتی خوب در مدرسه و طراحی نورپردازی مناسب، باعث می‌شوید محیط یادگیری بهتری فراهم شود.

استانداردهای روشنایی و نورپردازی مدارس

یک سیستم روشنایی خوب، فاکتورهایی از جمله میزان روشنایی، یکنواختی، خیرگی نور، سوسو زدن و رنگ را در نظر می‌گیرد تا شرایط یادگیری بهینه‌ای فراهم شود:

1. استفاده از نور طبیعی

طراحی بهترین نورپردازی در مدارس و دانشگاه ها، مدلی است که شما به وسیله آن بتوانید از هر نور طبیعی بهره ببرید. استفاده از نور طبیعی می‌تواند مزایای جسمی و فیزیولوژیکی را برای دانش آموزان، معلمان و مدیران فراهم کند. در پژوهش‌ها نشان داده شده است که نور طبیعی به سلامتی، تمرکز و حتی نمره مردمک چشم کمک می‌کند. متاسفانه به دلیل محدودیت‌های معماری، همیشه نمی‌توان نور کاملا طبیعی را در کلاس موجود در نظر گرفت. راه‌حل‌های جایگزینی مانند لامپ‌های روشنایی مدرن را می‌توان برای بازسازی احساس نور طبیعی، به کار برد.

2. درخشندگی یا شدت نور

به سطح متوسط نور در یک منطقه درخشندگی می‌گویند. روشناییِ کم، باعث کندی در خواندن، کاهش تمرکز، وضعیت بد و ضعف بینایی درازمدت می‌شود. البته روشنایی بیش از حد نور نیز می‌تواند یک مسئله‌ی دیگری باشد و در واقع عملکرد بصری را کاهش داده و ناراحتی و بیش فعالی را به وجود آورد. برای جلوگیری از تضاد و حواس پرتی بیش از حد، باید سطح یکنواختی از نور تابیده شود.
به علاوه، انواع مختلف افسردگی، از جمله اختلال افسردگی فصلی که در محیط‌های مدرسه و اداره بسیار رایج است، با نور مناسب قابل درمان هستند. گذراندن زمان زیاد در یک اتاق کم‌نور می‌تواند بر روحیه فرد تاثیر منفی بگذارد و احساس افسردگی در وی ایجاد کند. نور روشن برای درمان افسردگی بسیار مفید است و به دانش‌آموزان روحیه می‌دهد.

نورپردازی مدارس

3. خیرگی

تابش خیره‌کننده نور در جایی اتفاق می‌افتد که روشنایی بیش از اندازه وجود دارد و نور زیادی به چشم دانش‌آموز منعکس می‌شود. البته مردمک چشم سعی می‌کند که این مشکل را حل کند، ولی با این حال باز هم تابش خیره کننده به طور چشمگیری در کارهای بصری تداخل ایجاد می‌کند و منجر به سردرد، خستگی چشم، کاهش تمرکز و کاهش بهره‌وری می‌شود.

4. چشمک زدن لامپ‌ها

سوسو زدن نور توسط برخی از تجهیزات ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به ناراحتی یا تحریک شود. در سطح جدی‌تر، می‌تواند اختلال بینایی را به وجود آورد. سوسو زدن همچنین صرع را تحریک می‌کند و در طولانی مدت مشکلات زیادی را برای سلامت دانش‌آموزان به وجود می‌آورد. پس هنگام خرید لامپ برای مدارس، حتما سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که اصلا چشمک نمی‎زند.

5. رنگ

همان‌طور که پیش‌تر عنوان کردیم، رنگ نوری که از لامپ ساطع می‌شود نیز در محیط یادگیری نقشی حیاتی دارد و ارائه رنگ خوب برای یادگیری موثر ضروری است. رنگ‌های تیزی مثل قرمز یا زرد پر رنگ اصلا مناسب مدرسه نیستند و باعث سر درد می‎شوند. این رنگ‌ها نه تنها محیط شاد و متنوعی را به وجود نمی‌آورند، بلکه باعث آزار دانش‌آموزان می‌شوند. برای روشنایی مدرسه رنگی را استفاده کنید که ضمن ملایم بودن، دید خوبی هم داشته باشد.

لامپ برای نورپردازی مدارس و دانشگاه

1. لامپ‌های فلورسنت

این لامپ‌ها به صورت لوله‌های استوانه‌ای طولانی هستند که طول آن‌ها حتی تا چند متر هم متغیر است. طول عمر آن‌ها به طور معمول از 7000 تا 24000 ساعت است، یعنی 10 برابر طول عمر لامپ‌های رشته‌ای که مردم استفاده می‌کنند.

2. هالوژن تنگستن

نوع دیگری از روشنایی که گاهی در نصب نورپردازی مدارس و دانشگاه ها استفاده می‌شود، نور هالوژن است. اگرچه نور هالوژن نوعی روشنایی رشته‌ای است، اما با این حال برخی ویژگی‌های مثبت آن باعث صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و ماندگاری بیشتر می‌شود. چراغ‌های هالوژن برای بازیافت گرما طراحی شده‌اند. آن‌ها این کار را با پوشش داخلی و پر کردن گاز انجام می‌دهند که گرما را به داخل منعکس می‌کند و باعث می‌شود انرژی کمتری مصرف کند.

لامپ مناسب مدرسه

3. لامپ LED

با اینکه هنوز هم در مدارس از لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌شود، ولی این سبک، تقریبا منسوخ شده است و تحقیقات نشان می‌دهند برای دانشجویان نتیجه مثبتی ندارند. در واقع نور فلورسنت باعث ایجاد استرس در بدن، بیش فعالی و اضطراب در دانش آموزان می‌شود. همچنین نشان داده شده است که نور فلورسنت، دانش‌آموزان اوتیسم را آزار می‌دهد. مبتلایان به اوتیسم به لرزش ظریف نور مستقیم فلورسنت حساس هستند و باعث سردرد، خستگی چشم و افزایش رفتارهای تکراری می‌شود.
رنگ سفید و سرد لامپ‌ها منجر به عملکرد ضعیف یادگیری می‌شود. مخصوصا هنگامی که دانش‌آموزان باید مدت طولانی‌تری در کلاس باشند. اما چه راه‌حلی برای نورپردازی در مدارس وجود دارد که بدون احساسات منفی، روشنایی یکسانی را فراهم کند؟ روشنایی LED راحل مناسبی برای شما است.
روشنایی LED، از یک یا چند دیود ساطع کننده نور برای ایجاد یک نور درخشان استفاده می‌کند. لامپ‌های LED نوری را ایجاد می‌کنند که به همان اندازه‌ی نور فلورسنت روشن است، اما مزایای بیشتری دارند. نوری که از لامپ‌های LED ساطع می‌شود، بیشتر از لامپ‌های فلورسنت قابل تغییر است. لامپ‌های LED نوری با دمای خنک و بین 4100K و 5000K را تولید می‌کنند.
چراغ‌های موجود در این دما می‌توانند با افزایش انرژی، باعث بهبود رفتار دانش‌آموزان شود، زیرا نسبت به نورهای دیگر آرامش بیشتری را فراهم می‌کند و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تمرکز بیشتری داشته باشند. یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از چراغ های LED در کلاس، طول عمر آنها است. از آنجا که ماندگاری این لامپ‌ها بیشتر است، حدود 80٪ کمتر از لامپ‌های فلورسنت نیاز به تعویض دارند. به همین ترتیب، این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‎شود.
به علاوه، این لامپ‌ها به دلیل طول عمر بالا و مواد استفاده شده مرغوب، دوستدار محیط زیست نیز هستند. چراغ های LED را می‌توان در هر نوع وسایل روشنایی در کلاس، از چراغ‌های سقفی تا چراغ های بالای سر و حتی چراغ‌های کمد نصب کرد. بنابراین بهتر است از بین این لامپ‌ها، از مدل LED استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

در پایان شما می توانید برای خرید کالاهای خود در زمینه برق و روشنایی به سایت رایا چراغ پارس مراجعه نموده و از محصولات آن دیدن نمایید.

Tags: ال ای دی

<h4>More Similar Posts</h4>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up