ال ای دی
0

انواع لامپ، ویژگی‌ها و کاربردها

لامپ چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از لامپ ارائه دهیم باید گفت که به هر وسیله‌ای که بتواند به صورت مصنوعی و با کمک انرژی الکتریکی، نور تولید کند، لامپ گفته می‌شود. نور و گرمایی که توسط لامپ تولید می‌شود، در هر مدل با مدل دیگر تفاوت دارد. البته که میزان انرژی الکتریکی ورودی به لامپ عامل دیگری است که در نوع نور تولید شده از لامپ تأثیر دارد. هر مدل از لامپ بر اساس فناوری ساخت یک دمای نور مخصوص به خود را دارد که محل نصب و هدف استفاده از لامپ دو عاملی است که برای انتخاب دمای نور مناسب باید مورد توجه قرار بگیرد.

1-لامپ نئون

«لامپ نئون» (Neon Lamp)‌ یک لامپ تخلیه گاز کم‌فشار است و با نصب دو الکترود در یک پوشش شیشه‌ای کوچک مونتاژ می‌شود. لامپ‌های روشنایی استاندارد با مخلوط گاز آرگون یا نئون پر می‌شوند و لامپ‌هایی با روشنایی بالا با یک گاز نئون خالص پر می‌شوند. هنگامی که ولتاژ به این لامپ اعمال می‌شود، گاز یونیزه شده و شروع به درخشش می‌کند و اجازه می‌دهد جریان بسیار کمی از یک الکترود به الکترود دیگر عبور کند. هنگامی که گاز یونیزه می‌شود، عملکرد لامپ می‌تواند در ولتاژ پایین‌تری حفظ شود و ولتاژ نگهدارنده بسته به لامپ و جریان کار می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۰ ولت متفاوت باشد.

2-لامپ فلورسنت

«لامپ‌های فلورسنت» (Fluorescent Lamps) که به لامپ مهتابی نیز شهرت دارند، پیچیده‌تر از لامپ‌های رشته‌ای هستند. در این لامپ‌ها، یک لوله فلورسنت بین کاتدها وجود دارد. لوله از جیوه و سایر گازها پر شده است و عبور جریان، سبب تابش در آن‌ها می‌‌شود. پوشش فسفر در بیرون انرژی تابشی را به نور مرئی تبدیل می کند. لامپ‌های فلورسنت، نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، انرژی کمتری برای تولید همان میزان نور استفاده می‌کنند و دوام بیشتری نیز دارند. البته به دلیل لزوم پر کردن آن‌ها از جیوه، دفع و انهدام این لامپ‌ها کمی دشوار است و باید با رعایت نکات ایمنی انجام شود.

3- لامپ هالوژن

لامپ هالوژن (Halogen Lamps) را می‌توان نسخه بهبود یافته لامپ رشته‌ایی دانست. تفاوت این نوع لامپ‌ها با لامپ رشته‌ای در این است که رشته تنگستن درون لامپ با یک پوشش شفاف پوشانده شده و همچنین دارای اندازه کوچکتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای هستند. دلیل نامگذاری این نوع لامپ‌ها به دلیل استفاده از مقادیر کم هالوژن همراه با یک گاز بی‌اثر است. گاز بی‌اثر که در این لامپ‌ها استفاده می‌شود می‌تواند روشنایی و طول عمر لامپ را افزایش داده و کارایی و درخشندگی آن را نیز به میزان قابل توجهی بالا ببرد. هالوژن‌های امروزی در بازار تنها به دلیل شباهت با هالوژن‌های قبلی از نظر ساختار با این نام خوانده می‌شوند وگرنه در تولید آنها از فناوری SMD و COB استفاده می‌شود.

4- لامپ ال ای دی (LED)

لامپ‌های LED لامپ‌هایی هستند که با فناوری جدید همراه با راندمان بالا طراحی و تولید می‌شوند. در لامپ ال ای دی، نور به واسطه عبور الکترون‌ها در یک نیمه‌هادی منتشر می‌شود. این نوع لامپ‌ها فاقد رشته تنگستن بوده و از قدرت بیشتر و طول عمر به مراتب بالاتری برخوردار هستند. یکی از ویژگی‌های این لامپ‌ها توانایی ایجاد طیف رنگ متفاوت بدون استفاده از فیلترهای رنگی است. این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای توانایی تولید نور بیشتری دارند. مصرف انرژی لامپ‌های LED پایین‌تر بوده و نسبت به لامپ‌های سی اف ال نیز کارآمدتر هستند.

لامپ‌های LED از نظر طول عمر بی‌رقیب هستند و می‌توانند تا 100 هزار ساعت کار کنند. گستره نوری مشخص، ایمنی بالا و قیمت مناسب از دیگر ویژگی‌های لامپ‌های ال ای دی محسوب می‌شود که منجر به محبوبیت بالای آن‌ها شده است. این لامپ‌ها که توانایی تبدیل 90 درصد انرژی الکتریکی به نور را دارند در انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این محصول می‌توانید مقاله “لامپ ال ای دی چیست؟” را بخوانید. از مهم‌ترین انواع لامپ LED می‌توان به لامپ‌های اس ام دی (SMD) و لامپ‌های سی او بی (COB) اشاره کرد.

5-لامپ رشته‌ای

«لامپ‌های رشته‌ای» (Incandescent Bulbs) همان لامپ‌های معمولی و سنتی هستند. در یک لامپ رشته‌ای، رشته‌ای از تنگستن وجود دارد و هنگامی که جریان از آن عبور می‌کند باعث درخشش آن می‌شود و لامپ را اصطلاحاً روشن می‌کند. رشته تنگستن توسط خلأ یا گاز نیتروژن احاطه شده است. این لامپ‌ها در اندازه‌ها و اشکال مختلف در دسترس هستند. در لامپ‌های رشته‌ای، جریان ناگهانی باعث گرم شدن و سوختن رشته می‌شود. این‌ لامپ‌ها تنها ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار می‌کنند و اتلاف انرژی زیادی دارند.

Tags: ال ای دی

<h4>More Similar Posts</h4>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پست های پر بازدید
keyboard_arrow_up