ال ای دی
0

لامپ هوشمند چیست؟

لامپ هوشمند چیست

لامپ های هوشمند چیست ؟ یا همان لامپ ال ای دی هوشمند چیست ؟ در این مقاله به صورت کامل در مورد انواع آن ها به و نحوه  ی عملکردشان به صورت کامل صحبت میکنیم. لامپ هوشمند در واقع یک چشمه کوچک از هوشمند سازی ساختمان است که در یک لامپ یا چراغ تجمیع شده است و برای ساختمانی که می خواهد یک چراغ یا چند چراغ خود را توسط موبایل یا نرم افزار کنترل کند ولی نمی خواهد هزینه های هوشمند را بپردازد می تواند از این لامپ کوچک استفاده کند.

ملاحظات قبل از خرید لامپ‌های هوشمند

اگر تصمیم دارید که لامپ اسمارت خود را با استفاده از بلوتوث کنترل کنید، تنها زمانی که در خانه هستید، می‌توانید نورپردازی مورد نظر خود را تنظیم کنید، اگر از خانه خارج می‌شوید و فراموش می‌کنید چراغ را خاموش کنید تنها زمانی که در محدوده بلوتوث لامپ قرار دارید، می‌توانید لامپ هوشمند را خاموش کنید.

اگر تصمیم دارید لامپ اسمارت خود را با استفاده از وای فای کنترل کنید، مدت زمانی که طول می‌کشد تا لامپ به تغییراتی که در دستگاه یا برنامه ایجاد کرده‌اید، واکنش نشان دهد، می‌تواند به اینکه در آن زمان چند دستگاه دیگر از وای فای استفاده می‌کنند، بستگی داشته باشد. علاوه بر این پهنای باندی که توسط دستگاه‌ها استفاده شده، می‌تواند در این زمان تاثیر بگذارد.

بنابراین اگر چند تلویزیون، رایانه، تبلت، گوشی و غیره به وای فای خود متصل کرده‌اید؛ سیستم لامپ اسمارت به دستگاه دیگری تبدیل می‌شود که پهنای باند را در اختیار می‌گیرد. همچین اگر به دلیل بارندگی یا هر مشکل دیگری اینترنت قطع شود، تمام دستگاه‌های وابسته به وای فای از جمله لامپ هوشمند شما قطع می‌شود.

از کجا می‌توان لامپ اسمارت خریداری کرد ؟

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌های خانگی و فروشگاه‌های لوازم برقی خانگی و فروشگاه‌های لوازم اداری می‌توانند برندهای مختلف لامپ اسمارت را در اختیار شما قرار دهند. بسته به موقعیت مکانی که شما قرار دارید، این در دسترس بودن می‌تواند متفاوت باشد بنابراین نیاز به بررسی موجود بودن این محصول در فروشگاه‌ها است.

در فروشگاه اینترنتی نارستان چند مدل از لامپ‌های هوشمند برای فروش قرار گرفته است که در ادامه لینک آنها را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا خرید راحتی داشته باشید. چنانچه محصول مورد نظر خود را نیافتید کافیست که با پشتیبانی سایت تماس بگیرید و محصول خود را سفارش دهید. فروشگاه نارستان قصد دارد تا با بهترین قیمت محصولات مورد نظر شما را در اختیارتان قرار دهد. امیدوارم توانسته باشیم به این هدف دست پیدا کنیم.

لامپ اسمارت و وایرلس تی پی لینک مدل LB100 (E27)

لامپ اسمارت و وایرلس تی پی لینک مدل LB110 (E27)

لامپ اسمارت و وایرلس تی پی لینک مدل LB120 (E27)

لامپ اسمارت و وایرلس تی پی لینک مدل LB130 (E27)

مزایا و معایب لامپ های هوشمند

لامپ‌های هوشمند ویژگی‌ها و امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهند که در لامپ‌های معمولی وجود ندارند. برخی از مهم‌ترین مزایای لامپ های هوشمند عبارتند از:

  • طول عمر بالا: لامپ‌های هوشمند LED می‌توانند تا 50000 ساعت کار کنند. به عبارت دیگر، لامپ‌های هوشمند تقریباً 50 برابر بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای، 20 تا 25 برابر بیشتر از لامپ‌های هالوژنی و 8 تا 10 برابر بیشتر از لامپ‌های CFL عمر می‌کنند.
  • تغییر رنگ محیط بر اساس ترجیحات ساکنین خانه: در گذشته تغییر رنگ اتاق‌ها، آشپزخانه و سایر قسمت‌های یک خانه تنها با نقاشی سقف و دیوارها امکان‌پذیر بود که فرایند نسبتاً دشوار و زمان‌بری دارد. در صورتی که به هر دلیلی قصد تغییر مجدد رنگ محیط خانه را داشته باشیم، باید همین فرایند را تکرار کنیم. برخی از انواع لامپ هوشمند قابلیت تغییر رنگ را دارند؛ بنابراین می‌توانیم از بین طیف‌های رنگی مختلف یکی را انتخاب کنیم و شرایط خانه را به سرعت بر اساس ترجیحات خودمان تغییر دهیم که به ان نورپردازی هوشمند نیز گفته می‌شود.
  • حفظ سلامتی ساکنین خانه: مطالعات مختلفی که در زمینه تاثیر نور بر سلامتی انسان‌ها انجام شده، تاثیر منفی نور آبی روی سطح ملاتونین و الگوهای خواب را آشکار می‌سازد. نور سرد و سفیدی که از بسیاری از لامپ‌های LED و فلورسنت ساطع می‌شود نیز همین تاثیر را روی سلامتی افراد دارد. شرکت‌های متعددی تلاش می‌کنند تا تاثیرات منفی لامپ‌ها روی سلامتی را به حداقل برسانند. امروزه، لامپ‌های هوشمندی در دسترس خریداران قرار دارند که با تغییر رنگ نور و استفاده از رنگ‌های گرم در ساعت‌های پایانی شب به بهبود الگوهای خواب افراد کمک کنند. این لامپ‌ها رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز را ساطع می‌کنند که به ما کمک می‌کند برای خواب عمیق شبانه آماده شویم.
  • راحتی: لامپ های هوشمند در مقایسه با لامپ‌های معمولی، امکانات بیشتری را برای کنترل روشنایی در دسترس ما قرار می‌دهند. به سادگی می‌توانیم با استفاده از گوشی موبایل، تبلت، فرمان صوتی یا کلید برق عملکرد چراغ را کنترل کنیم. به علاوه، در صورتی که مجموعه‌ای از لامپ‌های هوشمند را به برنامه گوشی موبایل اضافه کرده باشید، نیازی به خاموش کردن یک به یک چراغ‌ها پیش از خواب شبانه یا روشن کردن آن‌ها پس از غروب خورشید وجود ندارد؛ بلکه می‌توانید با یک اشاره تمامی چراغ‌های خانه را روشن یا خاموش کنید. به علاوه، می‌توانیم لامپ‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنیم که در ساعات مشخصی خاموش و روشن شوند یا عملکرد چراغ هوشمند را بر اساس حضور افراد برنامه‌ریزی کنیم.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: لامپ های هوشمند معمولاً با استفاده از دیودهای LED ساخته می‌شوند که انرژی کمتری را در مقایسه با لامپ‌های قدیمی مصرف می‌کنند. قابلیت تنظیم برنامه زمان‌بندی، کنترل لامپ از راه دور، تنظیم خودکار عملکرد لامپ بر اساس روشنایی محیط و حضور افراد از جمله ویژگی‌هایی هستند که صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف انرژی را به همراه دارند. لامپ‌های هوشمند حتی در زمان خاموشی نیز برق کمی را برای حفظ اتصال به شبکه اینترنت و تبادل داده با سایر تجهیزات هوشمند مصرف می‌کنند که کاملاً در مقایسه با اتلاف انرژی لامپ‌های قدیمی قابل چشم‌پوشی است.
    • افزایش امنیت ساختمان: قابلیت کنترل لامپ هوشمند از راه دور یا تنظیم برنامه زمان‌بندی برای روشن و خاموش شدن لامپ هوشمند، ما را قادر می‌سازد تا حضور افراد در خانه را شبیه‌سازی کنیم؛ یعنی وقتی که در مسافرت به سر می‌بریم با روشن و خاموش کردن لامپ می‌توانیم طوری وانمود کنیم که گویا در خانه حضور داریم. با این اقدام می‌توانیم سارقینی که احتمالاً تحرکات خانه ما را زیر نظر دارند را فریب دهیم. به علاوه، قابلیت روشن و خاموش شدن لامپ هوشمند بر اساس حضور افراد نیز به ما کمک می‌کند تا از حوادثی که به دلیل عدم دید در تاریکی اتفاق می‌افتند، جلوگیری کنیم و با این ترتیب این لامپ‌ها باعث افزایش امنیت خانه می‌شوند.

    استفاده از لامپ هوشمند نیز مانند هر فناوری دیگری می‌تواند معایب یا چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. مهم‌ترین معایب لامپ هوشمند عبارتند از:

    • هزینه: اختلاف قیمت لامپ معمولی با یک لامپ هوشمند، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی است که می‌تواند در زمان خرید لامپ هوشمند مورد توجه خریداران قرار بگیرد. لامپ هوشمند معمولاً قیمت بیشتری در مقایسه با لامپ LED معمولی دارد اما امکانات بیشتری را نیز در اختیار ما قرار می‌دهد. به همین دلیل پرداخت هزینه اضافی برای خرید لامپ هوشمند از نظر اقتصادی کاملاً توجیه‌پذیر است.
    • مصرف برق در زمان خاموش شدن لامپ: مصرف برق لامپ‌های LED معمولی در زمان خاموش شدن لامپ به صفر می‌رسد اما لامپ‌های هوشمند در زمان خاموشی نیز با سیستم کنترل و سایر تجهیزات خانه هوشمند تبادل داده دارند؛ بنابراین در حالت خاموشی نیز انرژی کمی را مصرف می‌کنند.
    • وابستگی به شرایط و ویژگی‌های پروتکل‌های ارتباطی: قابلیت کنترل از راه دور لامپ هوشمند از طریق شبکه اینترنت امکان‌پذیر می‌شود؛ بنابراین در شرایطی که به شبکه اینترنت دسترسی نداشته باشیم یا به هر دلیلی شبکه اینترنت قطع شود، قادر به کنترل چراغ هوشمند از راه دور نیز نخواهیم بود. در چنین شرایطی، اگر در خانه حضور داشته باشیم می‌توانیم عملکرد لامپ را با استفاده از کلید برق کنترل کنیم. لامپ‌های هوشمندی که از طریق بلوتوث کنترل می‌شوند نیز برد محدودی دارند؛ یعنی تنها در محدوده بُرد ارتباط بلوتوثی می‌توانیم لامپ را کنترل کنیم.

هزینه لامپ هوشمند

هزینه‌های لامپ‌های هوشمند، بسته به نوع و مدل، تولید کننده، ویژگی‌ها و … بسیار متغیر است. مدل‌ها و برندهای مختلفی در بازار هستند که هزینه آنها از چند دلار تا صدها دلار متغیر باشد. مسلم است که لامپ‌های هوشمند با ویژگی‌های خاص معمولاً گران‌تر هستند. از طرف دیگر، با مزیت عمر طولانی لامپ‌های هوشمند، نیازی به هزینه اضافی برای تعویض لامپ نیست و می‌توان انتظار داشت که لامپ برای سال‌ها کار کند. همچنین همانطور که گفته شد لامپ هوشمند انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های سنتی مصرف می‌کند. این موضوع خود منجر به کاهش هزینه قبض برق می‌شود. هزینه‌های نگهداری لامپ‌های هوشمند نیز عموماً کمتر از لامپ‌های سنتی است و نصب و پیکربندی آنها نیز نسبت به دیگر تجهیزات هوشمند ساده‌تر است. درنهایت، هرچند هزینه اولیه خرید لامپ‌های هوشمند بالا است، اما با عمر طولانی، مصرف انرژی کمتر و …، هزینه‌های کلی دیگر خانه شما کاهش می‌یابد.

 

اگر در مورد لامپ هوشمنـــــــــد اطلاعات بیشتری دارید با ما به اشتراک بگذارید 

Tags: ال ای دی

<h4>More Similar Posts</h4>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up