ال ای دی
0

لامپ بلک لایت چیست؟

لامپ بلک لایت چیست؟

بلک لایت یا لامپ سیاه، نوعی از لامپ است که طیف نور فرابنفشی منتشر می‌کند که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیست و زمانی که به مواد حاوی فسفر می‌تابد، اجسام درخشان به نظر می‌رسند.

لامپ‌های رشته‌ای و مهتابی لایه‌ای درونی دارند که دارای ماده‌ای سفید رنگ است. این ماده با جیوه ترکیب شده و مانع از انتشار نور مضر فرابنفش می‌شود. اما در لامپ سیاه این ماده سفید رنگ به کار نمی‌رود و در تولید آن تنها از گاز جیوه استفاده می‌شود.

از طریق لامپ‌های بلک لایت، نور فرابنفش به اجسام تابیده می‌شود و این نور توسط آن دسته از موادی که حاوی فسفر هستند، جذب می‌شود. مواد فسفردار مانند ماده سفید رنگی که داخل لایه درونی لامپ مهتابی وجود دارد، عمل کرده و نور فرابنفش را به نور مرئی تبدیل می‌کنند.

کاربرد لامپ بلک لایت در عملکرد های مختلف

لامپ های بلک لایت درحقیقت ظاهر خود را از رنگ شیشه به دست می آورند. رنگ آبی را که در این شیشه ها استفاده شده است مخصوص می باشد. این رنگ به جز طیف خاصی بقیه طیف های نوری را به خود جذب کرده و اجازه عبور را به آن ها نمی دهد. این روند باعث به وجود آمدن کاربرد لامپ بلک لایت در موارد مختلف می شود. با استفاده از این روند می توان یک نور آبی و بنفش را مشاهده نمود. ظاهر این لامپ ها نیز خاص بوده و شکل منحصر به فردی را دارا می باشند. چیزی که باعث درخشش در موارد مختلف زیر نور این لامپ ها می شود فسفر است. با توجه به خاصیت فسفر در زیر این نور می توان مشاهده کرد که درخشندگی قابل توجهی در متریال های مختلف قابل مشاهده می باشد. فسفر در هر ماده ای می تواند ساطع کننده طیف خاصی از نور ها را بازتاب کند.

فسفر می تواند به خوبی انرژی موجود در پرتوی اشعه ماورا بنفش را از یک نور سیاه درون یک لامپ به نور مرئی تبدیل کند. کاربرد لامپ بلک وایت در ایجاد زیبایی خلاصه نشده و می توان کاربرد های بسیار زیادی را برای این محصولات در نظر گرفت. با توجه به اینکه در موارد مختلف می توان از این محصولات استفاده کرد می توان سایز بندی و توان های زیادی را در این محصولات مورد استفاده قرار داد. کاربرد لامپ بلک لایت بسیار گسترده بوده و می توان در موارد بسیار زیادی از این محصول بهره برد. در ادامه کاربرد لامپ بلک لایت را در موارد مختلف و برای مصارف گوناگون برای شما شرح خواهیم داد.

مضرات لامپ بلک لایت

نورهای فرابنفش موجود در لامپ‌های بلک لایت اساساً به لایه‌های داخلی پوست افراد نفوذ می‌کنند و در نتیجه افراد اگر مدت‌ زمان بسیاری در معرض نور این نوع لامپ‌ها قرار گیرند، ممکن خواهد بود به انواع مختلف بیماری‌های پوستی و حتی سرطان پوست دچار شوند. امواج منتشرشده و خروجی این نوع لامپ به‌طورکلی به DNA فرد آسیب خواهد رساند و همچنین سبب کاهش یا از بین رفتن ویتامین A موجود در بدن و پوست می‌شود.

از دیگر مضرات نور لامپ بلک لایت می‌توان به کاهش کلاژن سازی پوست و در نتیجه پیری زودرس اشاره نمود و در ضمن قرارگیری طولانی‌مدت در مقابل نور و روشنایی این نوع لامپ می‌تواند منجر به آسیب‌های گوناگون به چشم افراد شود و بیماری آب‌مروارید را در چشم افراد به وجود آورد.

لامپ بلک لایت ال ای دی بهتر است یا فلورسنت؟

لامپ های بلک لایت در دو نوع فلورسنت و ال ای دی(LED) در دسترس هستند. تا همین اواخر، چراغ‌ های بلک لایت فلورسنت گزینه اصلی بودند، اما با پیشرفت سریع در فناوری LED، چراغ‌های بلک لایت LED بهترین گزینه است. البته قیمت لامپ های بلک لایت ال ای دی از فلورسنت بالاتر است.

برخی از مزایای چراغ های UV LED عبارتند از:

راندمان بالاتر: لامپ های بلک لایت LED معمولاً 1.5 تا 3.0 برابر کارآمدتر از نورهای سیاه فلورسنت هستند.

طول عمر بیشتر: لامپ های سیاه LED بیست و پنج هزار ساعت یا بیشتر دوام می‌آورند و مانند یک لامپ فلورسنت نمی‌سوزند، خروجی نور UV آنها به مرور زمان کاهش می‌یابد. نورهای سیاه فلورسنت معمولاً فقط 5000 ساعت دوام می‌آورند و به طور ناگهانی از کار می‌افتند.

بدون جیوه یا مواد خطرناک: بلک لایت های ال ای دی، جیوه یا سایر مواد خطرناکی که معمولاً در لامپ های فلورسنت وجود دارند را ندارند. در نتیجه، نیازی نیست نگران شکستن تصادفی لامپ بلک لایت LED باشید و مجبور به انجام هر گونه کار خاصی برای پاکسازی باشید.

 سخن پایانی

بلک لایت، کاربردهای متفاوتی دارد که استفاده از آن را در زمینه‌های مختلف، امکان‌پذیر می‌سازد. امیدوارم با خواندن این مقاله دیدی کلی نسبت به این لامپ پیدا کرده باشید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

Tags: ال ای دی

<h4>More Similar Posts</h4>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up